Prestationsångest

Okej, nu ska jag vara lite självisk och prata om mig själv igen (som jag brukar göra (A)). Jag känner att jag verkligen har ett probelm. Som sagt det är bara att titta på överskriften, jag har prestationsångest ja. Jag är aldrig nöjd, vare sig det gäller det ena eller det andra. Skit jobbigt, jo tack jag vet och min omgivning tar även stryk av det. Det är verkligen en sak som går ut över andra, men jag kan verkligen inte hjälpa det. Vet inte vad jag ska göra åt det eller om det kanske går över av sig själv.

Om man säger såhär, jag spelar golf. Helt ärligt nu har jag kanske varit nöjd med 5 rundor i hela mitt liv. Det känns helt hemskt, jag vet inte hur vanligt det är men det känns som att alla är såna. T.ex. att man går runt och jämför sig med andra, det är jag himla duktig på, jag är också väldigt duktig på att säga till andra att de gör det och att de ska försöka sluta. Att bara vara nöjda med sig själv och sin egen prestation. Om jag då tänkter efter helt själv, så är jag den människan som jag själv säger till. Men det gåååår inte att ändra på det, jag försöker göra allt för mina vänner om de känner sig nere eller så. Men jag tänker inte på att de skulle lika gärna vara de som säger till mig. En annan sak så har jag väldigt svår för att ta kritik, någonting som har följt med mig sen mellanstadiet där jag var mobbad (enligt min egen åskikt då). Där lärde jag mig att stänga av allting som kallas känslor, jag vågade aldrig vara glad eller ledsen. Efter det har det varit jättesvår för mig att ändra på det, bli glad ifall nån säger något positivt eller att gråta. Det är en sak som jag tror leder ihop med prestationsångesten, jag vågar helt enkelt inte vara glad. Känner mig helt beroende på vad folk ska tycka om mig, vill helt enkelt vara ännu bättre, jag vill vara bäst. Det låter helt sjukt att skriva så men jag tror att är så, i alla fall för mig. Förr har jag aldrig haft någon insikt över mitt eget liv med det är någonting som har kommit. Jag känner att det här går ut över andra och det känns som att jag har någon negativ cirkel runt mig hela tiden. Så snäll,, ifall ni vill och vet hur jag skulle kunna gör, säg det. Jag har funderat på det här hur länge som helst, men jag kan aldrig lösa det själv.. A nu tror ni säkert "men hon vill bara ha en bekräftelse att det inte är så" (eller nått) men så är verkligen inte fallet. Jag ber bara om er hjälp för att jag ska kunna förbättra mig..

image104

Madelene ♥

Kommentarer
Linda

Är precis så jag också känner... vet inte heller vad jag ska göra så kan inte ge något förlag men de är väll nått man måste lära sig. Vet inte hur det ska funka men vad kan man annars göra...
Kram

2008-04-04 @ 14:18:06
http://lindahelena.blogg.se

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Bloggadress:

Dags att skriva:

Trackback
RSS 2.0